...SEKIRANYA kawan-kawan berminat untuk memiliki terjemahan HADIS-HADIS AKHIR ZAMAN ini sila buat PENDAFTARAN di bawah ini, T.Q (ini adalah bertujuan untuk memudahkan kawan-kawan membacanya di email masing-masing/tak payahlah nak buka blog saya ni hari-hari)
Name
Email
sila sahkan pendaftaran ini kat email anda

Ahad, 22 Ogos 2010

KAEDAH 4: RUJUK PENGALAMAN LALU Pengalaman yang positif boleh dijadikan teladan

Ibubapa boleh mendidik dengan merujuk atau menceritakan kepada anak-anak peristiwa-peristiwa dan pengalaman yang mereka lalui. Pengalaman yang positif boleh dijadikan teladan. Pengalaman yang negatif hendaklah dijadikan sempadan.

Pengalaman ini elok dibuktikan dengan gambar foto, dokumen dan barangan peninggalan yang terlibat.

Ibubapa juga boleh mengaitkan pengalaman dirimereka dengan peristiwa yang terdapat di dalam al-Quran, drama atau kisah-kisah benar di televisyen atau kisah dan berita yang dipaparkan di dalam akhbar atau
majalah.

Ini adalah kerana pengalaman ini amat mudah untukmenjelaskan mesej yang ingin disampaikan dan mudah pula untuk dijadikan iktibar oleh anak-anak.

Malah anak-anak akan mudah ingat rentetan peristiwa seperti itu untuk dijadikan pengajaran. Ini kerana gambaran yang diberikan adalah dalam bentuk realiti kehidupan atau seperti cerita filem. Ia memberi
kesan tersendiri berbanding nasihat yang tidakdisertakan dengan cerita.

Di samping itu, pengalaman anak-anak itu sendiri juga penting. Oleh itu, ibubapa perlulah sentiasa mengingatkan anak-anak mereka akan pengalaman positif yang pernah mereka lalui.

Kaitkan apa perlunya mereka berwaspada dengan peristiwa pahit yang telah mereka alami atau peristiwa manis dan kejayaan yang pernah mereka kecapi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan